måndag 9 november 2009

Tänkvärda Citat
Någon kanske invänder att det var tokvänster, kan så vara, men; De som byggde upp denna del av vänstern blev sedan etablissemang i Sverige.

En mycket stor del av dem som då viftade med Lenin, Stalin och Mao sitter idag i ledningen för tidningar, radio, TV, de är professorer och höga män i departementen och staten.

Jag var med. Under några år betecknade jag mig som revolutionär kommunist. För mig är det ett stort nederlag. Det fyller mig med skam och äckel att tänka på den tiden".

[Göran Skytte, Aftonbladet 5 april 1996]


”Vi journalister har ett oerhört ansvar för att flykting- och invandrarfrågor inte kan diskuteras på ett vettigt sätt. Vi har fungerat som journalister i en totalitär stat och målat upp bilden av det mångkulturella samhället som problemfritt - precis det som makthavarna velat höra..”

JANNE JOSEFSSON

”Lögnen kan få dystra politiska konsekvenser. Under många år fanns en outtalad överenskommelse mellan journalister, politiker och tyckare att inte säga sanningen om det framväxande mångkulturella samhället. Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem.”

BIRGER SCHLAUG

http://www.axess.se/web/main.nsf/webbklipp?openpage&ID=F3DBF3D063D41699C125742D002E0C44

Janne Josefsson
Journalistskolan kallades för Kommunistskolan på den tiden. 68-andan var levande och studenterna hade inte sällan politiska bevekelsegrunder för sitt yrkesval. Det fanns något otäckt i det, säger han. Jag jobbade på Sveriges Radio från mitten av 70-talet och det var fantastiskt.

Men jag var med om att man svartlistade folk.

De som ville föra ett resonemang om flyktingmottagning var rasister. Var man emot dagis var man en fascist. Det var skrämmande, berättar han.

http://hd.se/mer/2008/02/10/mannen-bakom-avsloejandena/

-Flykting- och invandrarfrågan är det största journalistiska sveket som min generation journalister genomfört i det här landet. Vi har inte på ett seriöst och trovärdigt sätt beskrivit vilka oerhörda problem som finns i ett mångkulturellt samhälle. Jag tillhör dem som försvarar det mångkulturella samhället.

Men vi som försvarat det har ju förskönat det.

Det är otroliga saker som har hänt i arbetarförorterna, där en trappuppgång på några år kunde förvandlas, medan vi stämplade rasist i pannan på de som protesterade och sedan själva förskansar oss i områden långt bort från flyktingar och invandrare, säger han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar